Cerpen- In case Kau Terlupa (Prolog)


Aku minta maaf, kalau kau terasa. Aku cuma sampaikan, in case kau terlupa.”
“Kalau kita sedar betapa kasih sayang Allah, sampaikan Dia bagi fitrah kita untuk menyayangi dan membalas sayang itu, kita akan tahu siapa diri kita, Faiz.

Sampaikan, Allah memberi kasih sayang-Nya, padahal manusia mungkin memberi semula kasih sayang itu bukan selalunya pada Dia."

p/s: In case aku yang terlupa, kau tolong ingatkan ya? :)

*****

Pre-konfeksi

 بِسۡمِ اللهِ الرَّحۡمٰنِ الرَّحِيۡمِ

Dengan namanya, yang Maha Segala Hebat Pengasih pada Semua dan Penyayang pada Hamba-Nya yang taat.

Jika benar kita tahu kasihnya Allah, apakah ruang kasihnya itu mampu terganti?

Ah. Dua cinta ini. Bahkan lebih. 
Cinta itu datang dari yang Satu Esa, mengapa memisah tanpa sedar? 
Oh, in case terlupa.


Ini cerita dari saudara kepada saudaranya.
Betapa, aku katakan bukan kerana benci,
Tetapi sayangku padamu.

*****

Dia kawan aku. Sahabat bagi aku. Meski bukan selalu aku bersamanya, tetapi disebabkan aku sebumbung dengannya di rumah penginapan pelajar, aku sendiri seolah bahunya melepaskan bebanan dan telinga yang ditadah untuk berkongsi cerita.

Pelbagai cerita.

Hal pelajarannya yang kian hari semakin membagus, hal ibu bapanya yang kadang berhentam dan berbaik, hal kewangan, hal sakit badan dan kepala, hal ... banyak perkara yang dibincang dan dikongsi. Hal negara dan global juga kiranya.

Termasuk cerita itu.

Cerita yang mahu dicerita ini.

“Nah, air dah siap!” Depan mata, terhantar satu mug air berbau pekat, warna coklat cair. Serta merta, hilang suara dari mana tadi berbisik mahu bercerita.

Faiz Haikal duduk di sebelah, setelah mug berpindah tangan. “Jauh berfikir?”

Farhan, tersengih. “Ya, masalah negara.”

Air dihirup perlahan. Faiz menghala pandang pada teman di sebelah. “Kau nampak berahsia akhir-akhir ini, Han. Ada kau sembunyi apa-apa dari aku?”

“Masalah negara, bukan semua patut tahu.”

KELETANG. Mug diletak atas meja. “Ceh, main tarik tali dengan aku. Ceritalah.. .”

Farhan membengkok senyum yang lurus. “Nantilah, one fine day...”

Bahunya ditepuk perlahan. Berkongsi senyum, dan terus menghabiskan minuman. Faiz dengan sekali teguk, menghabiskan isi di dalam mug. Tersandar badannya di belakang, menghadap kerusi.

“Alhamdulillah, sedap jugak pekena kopi susu malam-malam macam ni, Han. Okey tak aku buat?”

Farhan perlahan mengangkat ibu jari keluar. “Lulus.”

“Lulus lah nak kahwin?”

Farhan tersengih lagi. Lulus dengan syarat manusia. Harapnya lulus juga dengan syaratnya Tuhan.

*****

‘Aku tak pernah rasa macam ni. Seumur hidup.’

‘Aku nak jaga dia baik-baik, Han. Kalau boleh, aku nak dia sah untuk aku.’

‘Kau doakan tahu, aku dengan Farah. Aku akan jaga dia baik-baik.’

(Bersambung..)

0 Ideas:

Stanza Mahabbah. Powered by Blogger.