Stanza Mahabbah

We are Family :)

SAMBUTAN MAULIDUR RASUL DAN SOLAT HAJAT PERDANA

SAMBUTAN MAULIDUR RASUL DAN SOLAT HAJAT PERDANA


Pada 18 Januari 2014, Stanza Mahabbah telah mengadakan satu program untuk semua ahli Stanza Mahabbah (SM) iaitu “Maulidur Rasul dan Solat Hajat Perdana” yang bertempat di Pusat Konvesyen, Universiti Iskandariah. Program ini telah diadakan sebagai langkah persediaan untuk peperiksaan akhir semester kelima batch SM dan juga sempena meraikan hari kelahiran rasul junjungan kita iaitu Nabi Muhammad SAW. Program ini juga diselit dengan slot watikah pelantikan Organisasi Batch (OB) SM untuk sesi 2013/2014.


Program dimulakan dengan solat Maghrib dan solat Hajat secara berjemaah. Selepas selesai solat, program diteruskan dengan ucapan alu-aluan daripada Ketua Batch SM yang baru iaitu saudara Thahir dan diikuti dengan pengisian tentang sirah nabi Muhammad dan ucapan perasmian oleh Pengarah MARA Timur Tengah, Ustaz Ahmad Sofi b. Abdullah. Kemudian, program ini diceriakan lagi dengan tayangan video yang berkisar tentang memori tahun 2012/2103 SM. Video kenangan ahli SM yang berlatarkan lagu “A Thousand Years” nyanyian Christina Perri ini telah berjaya menyentuh hati semua ahli SM. Kehangatan perasaan yang bergejolak di dalam jiwa ahli SM ini telah menunjukkan betapa kuatnya tautan ukhuwwah yang telah terjalin di antara ahli-ahli SM selama ini. Setelah itu, program diteruskan lagi dengan upacara pemberian cenderahati kepada Ustaz Sofi dan diteruskan dengan alunan selawat ke atas junjungan nabi Muhammad secara beramai-ramai yang diketuai oleh saudara Aiman Razali.



Penyampaian cenderahati kepada Ustaz Sofi.

Program diteruskan lagi dengan tazkirah daripada saudara Amar Sofwan berkenaan kempen “Anti-Meniru” bersempena dengan peperiksaan yang bakal menjelang dan sedikit ucapan oleh Saudari Nur Amalina tentang“Kepentingan Berorganisasi”. Setelah usai ucapan, program telah diteruskan dengan majlis watikah pelantikan Organisasi Batch (OB) SM untuk sesi 2013/2014 dan Kalam Taujihat (arahan gerak kerja) daripada saudara Thahir.

 Kemudian, program ini diteruskan lagi dengan acara penyerahan Anugerah Mahasiswa Mahasiswi proaktif dan dedikasi yang telah dimenangi oleh saudara Shafiq Firdaus, Nazreen, Zainurul Ikram, saudari Raihan Izzati, Ayu Adora dan Nadia Razali. Untuk pengetahuan, anugerah ini adalah untuk menghargai mereka yang banyak menyumbang dalam aktiviti batch. Sesi fotografi bersama ahli-ahli SM dan jamuan makan malam iaitu Nasi Kerabu yang disediakan oleh Team Memasak Nur Islam telah mengakhiri program pada malam itu. Mengikut pepatah melayu, “Tak kenal maka tak cinta”,maka diharap semua ahli dapat meluangkan lagi masa untuk lebih mengenali Rasulallah kita, memperbanyakkan amalan sunnah dan menjadikan Rasulallah itu sebagai Qudwah Hasanah supaya kita dpt menjadi seorang yang lebih baik di masa akan datang.

tazkirah dari Amar Sofwan


Merujuk hadis riwayat Muslim dari AbĂ» Hurairah, ertinya: "Barangsiapa berselawat untukku sekali, nescaya Allah berselawat untuknya sepuluh kali.". Diharap semua ahli dpt memperbanyakkan lagi selawat dalam kehidupan seharian kita agar kita dapat menjadi manusia yang dikasihi Allah SWT.


sesi fotografi.

[EXAM AKU DATANG] Kalam Taujihat Ketua Batch Sempena Peperiksaan.



Assalamualaikum w.b.t,

Segala puji bagi Allah SWT pemilik sekalian alam dan selawat serta salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad SAW , ahli keluarga baginda, sahabat-sahabat r.a , tabi’ tabiin serta tidak lupa juga kepada mahasiswa dan mahasiswi warga Stanza Mahabbah yang dirahmati Allah sekalian.

Mahasiswa mahasiswi sekalian,

Seperti yang kita sedia maklum, peperiksaan bagi semester ke-5 bakal menjelma tidak lama lagi. Justeru, saya mewakili Organisasi Batch Stanza Mahabbah sesi 2013/2014 untuk memanjatkan doa dan iltizam yang tinggi kepada Allah S.W.T agar seluruh warga Stanza Mahabbah dapat menempuh peperiksaan ini dengan penuh ketenangan dan mencapai kejayaan yang cemerlang insya-Allah.

Peperiksaan merupakan satu medan kita semua untuk menguji sejauh mana pemahaman kita berkenaan ilmu yang telah kita pelajari. Walaupun banyak persepsi dan pandangan kita terhadap peperiksaan yang saban semester kita hadapi, namun ia tetap juga satu wasilah atau medium kita menyalurkan tahap kefahaman kita dalam subjek yang telah diambil.

Walaubagaimanapun ,terdapat segelintir pihak yang sering mengambil remeh dan sambil lewa bila diperkatakan soal peperiksaan ini. Ada yang berkata, “alah, buat pe nak exam-exam..al-ilmu fi sudur, wa laisa fil kutub la…tak exam pon memang aku dah cerdik pon”. Ada juga yang sering kedengaran berkata, “kalau tak lulus exam pon kite boleh berjuang kan?.. perjuangan tu luas skopnye syeikh..jangan jumud..”. Tak kurang juga yang berkata, “ana tak nak dicop exam-oriented..bersungguh time exam je.. ”Memanglah, kita tidak mahu digelar seorang yang exam oriented, dengan hanya menumpukan perhatian kepada peperiksaan semata, tetapi penghayatan kepada ilmu yang dipelajari itu langsung tiada. Namun, tidak bermakna sekiranya kita mahu menolak sesuatu keadaan, kita perlu gagal dalam menghadapi keadaan tersebut. Sebaliknya kita perlu menggunakannya, supaya suatu masa nanti kita akan mampu mengubahnya.

Mengulas perilaku sebahagian pelajar apabila tibanya musim peperiksaan ini, suka untuk disebutkan soal sikap sesetengah daripada kita yang hanya berubah sikap daripada yang tidak baik ke arah yang lebih positif, apabila menjelang musim peperiksaan ini sahaja. Katanya, bila dah masuk musim ini, semua perkara perlu dijaga keberkatannya. Solatnya, pergaulannya, percakapannya dan sebagainya. Tetapi, malangnya, sesudah tamatnya musim peperiksaan itu, segala perubahan positif itu lenyap dihembus angin lembut lautan Mediterranian ini, seolah-olah,baginya, untuk mencari keberkatan Allah dalam perbuatan itu cuma bermusim. Moga-moga, dengan hadirnya musim peperiksaan kali ini, kita sama-sama dapat berazam untuk menjadi yang terbaik, di samping menjadikannya sebagai platform, turning-point atau kick-start untuk kita berubah dan membetulkan segala kekhilafan dan kesalahan yang telah kita lakukan dalam hidup kita selama ini.

Study Smart atau Study Hard?. Buat sahabat sekalian, bila tiba musim imtihan, kebijaksaan anda adalah diutamakan. Anda gunakan kebijaksaan anda merancang, menilai, mentafsir dan kemahiran berfikir dengan sebaiknya. Belajar itu untuk membina daya fikir ke arah melahirkan generasi intelektual.

Akhir kalam, ingatlah sahabat-sahabat semua bahawa setiap kejayaan memerlukan pengorbanan, setiap pengorbanan memerlukan keikhlasan dan setiap keikhlasan yang tidak bercampur dengan perkara kebatilan akan membuahkan kejayaan yang hakiki.

Salam Imtihan utk semua. Kejayaan pasti milik anda insyaAllah.

MOHAMAD THAHIR BIN MOHAMAD ZIN
Ketua Batch Stanza Mahabbah Sesi 2014

SMARTies~ Stanza Mahabbah Akhawat Reviving Ties

SMARTies     

 


ASRAMA MARA, 11 JANUARI 2014 – Program pertama Rakan Huffaz pada semester ini telah berjaya diadakan bersama akhawat Stanza Mahabbah di asrama MARA pada 11 Januari 2014 bersamaan 9 Rabiul Awwal 1435. Program kali ini dinamakan SMARTies yang bermaksud ‘Stanza Mahabbah Akhwat Reviving Ties’. Matlamat program ini adalah untuk memperkukuhkan ukhuwah sesama akhawat disamping menerapkan ilmu Al-Quran.

Kehadiran ahli bermula dari jam 6 petang sehingga masuknya waktu solat Isya’. Alhamdulillah kehadiran ahli pada malam program sangat menggalakkan dan lebih daripada yang dijangkakan oleh pihak penganjur. Majlis dimulakan dengan solat Isya’ berjemaah di sutuh asrama MARA. Kemudian majlis diteruskan dengan bacaan Al-Mulk beramai-ramai. Sebelum menjamu selera, sebuah video selingan mengenai kepentingan mempelajari dan menghayati Al-Quran telah ditayangkan. 


Solat Isyak berjemaah

Menu utamanya ialah nasi goreng dan ayam BBQ yang mana disediakan oleh pihak penganjur, manakala hidangan-hidangan yang lain seperti buah-buahan, air, salad dan pencuci mulut dibawa oleh kumpulan-kumpulan halaqah. Sebaik sahaja selesai makan malam, Timbalan Ketua Rakan Huffaz, Nik Rabiatuttayyibiyyah binti Nik Mohd Yusoff, tampil menyampaikan ucapan dan harapannya dalam kelancaran dan keberkatan program Rakan Huffaz yang sedang dan bakal diadakan.

Buah oren disusun rapat seperti rapatnya ukhuwah antara ahli~ :)
Aktiviti dan permainan pada malam itu telah disusun rapi oleh AJK Rakan Huffaz. Permainan yang pertama berkaitan tentang hukum-hukum tajwid yang terdapat dalam surat An-Nazi’at manakala permainan yang kedua menguji ingatan para ahli dalam menghafal beberapa potong ayat dalam surat tersebut. Sebelum permainan yang berikutnya, majlis terpaksa bertukar tempat ke bilik 2 aras 4 asrama MARA kerana hujan. Permainan seterusnya dinamakan ‘don quizzate’ yang mana segalanya berkaitan dengan Rasulullah SAW. Dan yang terakhir adalah “Kotak Musik Tazkirah”. Kumpulan halaqah yang terpilih akan diberi masa 3 minit untuk memberi tazkirah ringkas.

"Akhawat seperti tidak sabar untuk mendengar soalan dari pihak penganjur"

Akhir sekali, sebelum program tamat, telah diadakan acara penyampaian hadiah kepada tiga kumpulan halaqah yang berjaya mendapat markah yang tertinggi. Tempat ketiga dan kedua diberikan kepada kumpulan Balqis dan Aisyah, manakala johan program SMARTies yang mendapat piala pusingan adalah kumpulan Fatimah. Sekitar jam 9 malam majlis bersurai dan akhawat mula beransur pulang. Walaupun terdapat sedikit kesulitan dari segi cuaca, Alhamdulillah program berjalan dengan lancar dan meriah. 

Kumpulan Fatimah telah menjadi JUARA. Tahniah!!

Ikhwah Halaqah League - 11 Januari 2014 -


Ikhwah Halaqah League

Pada 11 Januari 2014, Rakan Huffaz(RH) telah menganjurkan satu program untuk ikhwah Stanza Mahabbah (SM) iaitu “Ikhwah Halaqah League”. Alhamdulillah, dengan semangat ukhuwwah yang tersemat di setiap hati ahli SM, program ini telah disertai oleh hampir semua para ikhwah SM iaitu seramai lebih 80 orang. Program ini merupakan satu program yang berbentuk perlawanan futsal secara liga antara halaqah tadarrus al-Quran yang bertempat di Kuliah Zira’ah, Iskandariah. Program ini juga dijadikan sebagai pembuka tirai program tadarrus al-Quran Rakan Huffaz untuk sesi 2013/2014.

Untuk pengetahuan, pengarah RH iaitu saudara Ahmad Baihaqy,  telah menamakan setiap halaqah tadarrus berdasarkan nama sahabat-sahabat rasulullah seperti Abu Ubaidah al-Jarrah, Umar al-Khattab, Usamah bin Zaid dan lain-lain. Hal ini kerana, pengarah RH ingin setiap ahli halaqah mencontohi dan mengamalkan sifat mahmudah yang ada dalam diri sahabat-sahabat rasulullah.

Program ini dimulakan dengan solat maghrib secara berjemaah. Setelah itu, semua ahli diminta untuk memanaskan badan dan bersiap sedia untuk bermain. Semua ahli SM juga diminta untuk berkumpul mengikut halaqah masing-masing yang secara keseluruhannya terdiri daripada 12 halaqah. Untuk pengetahuan liga kali ini telah menggunakan sistem “kalah mati” disebabkan masa yang tidak mencukupi.

"Semua nampak bersemangat!!"
Apabila wisel pertama dibunyikan maka bermulah perlawanan futsal secara rasminya. Satu persatu halaqah terkeluar dan akhirnya hanya tinggal dua halaqah yang layak ke peringkat akhir iaitu Halaqah Abu Bakar as-Siddiq dan Halaqah Saad b. Abi Waqqas. Dalam perlawanan akhir tersebut, kedua-dua kumpulan telah memberi tentangan yang sangat hebat di antara satu sama lain. Serangan demi serangan telah dilakukan oleh kedua-dua halaqah. Sorakan yang sangat hebat diberikan kepada kedua-dua halaqah. Sorak-menyorak dan laungan takbir yang padu telah menyemarakkan lagi suasana perlawanan tersebut. Hasil daripada usaha yang gigih dan taktik yang berkesan, halaqah Abu Bakar as-Siddiq telah memenangi pertandingan akhir ini dan berakhir dengan keputusan 4-2 sekaligus merangkul gelaran juara dalam pertandingan futsal untuk program kali ini.

Program diteruskan lagi dengan upacara penyampaian piala pusingan dan hamper kepada naqib halaqah Abu Bakar as-Siddiq iaitu saudara Syed Hamimi Firdaus. Setelah upacara pemberian piala dan hamper, maka tibalah masa yang dinanti-nantikan oleh semua ikhwah iaitu jamuan makan. Setiap ahli halaqah dijamu dengan pizza dan pasta goreng yang dibuat sendiri oleh Team Memasak Nur Islam. Setelah usai jamuan, sedikit ucapan ringkas diberikan oleh pengarah RH. Sejurus selepas itu, acara bergambar bersama ahli halaqah telah diadakan sebagai tanda ingatan dan ukhwah yang tidak pernah padam di dalam diri setiap ahli SM. Program ini ditutup dengan doa.

"Piala pusingan yang telah dimenangi oleh halaqah Abu Bakar as-Siddiq"
Merujuk kepada hadis sahih riwayat Abu Daud, Rasulallah SAW bersabda, maksudnya, "Aku menjamin sebuah rumah di bawah Syurga bagi orang yang meninggalkan pertengkaran meskipun ia benar. Dan sebuah rumah di tengah Syurga bagi orang yang meninggalkan dusta meskipun dalam gurauan. Dan sebuah rumah di Syurga tertinggi bagi orang yang berakhlak mulia”. Oleh itu, diharap program ini dapat menguatkan lagi tautan ukhwah dan dapat menanamkan nilai-nilai murni di setiap ahli SM supaya menjadi seorang yang berakhlak mulia dan tinggi darjatnya di sisi Allah SWT, insyaAllah.

"Sebahagian daripada ahli Team Memasak Nur Islam"

"jumpa lagi di liqa' yang akan datang! :) "

"Ni datang nak main ke atau datang bergambar ni :P"

"sedapnya makan :)"
"sedikit ucapan dari AJK Sukan dan Aktiviti Luar"


"Hebat!!'

Rakan Huffaz - "Al-Quran Huwal Hal"


Rakan Huffaz kini kembali lagi :)

Program Halaqah kini datang lagi dengan nafas baru...

Apa itu Al-Quran?
Belum lancar membaca Al-Quran?
Hukum Tajwid dan Makhraj?
Dan banyak lagi persoalan yang berlegar dalam benak fikiran anda?

Jangan malu, jangan segan..
Kami bersedia membantu anda(kami)..

Tadarus Al-Quran bersama Rakan Huffaz

"Al-Quran Huwal Hal"

*****

Berikut merupakan nama bagi halaqah Ikhwah :











*****

Berikut merupakan nama bagi halaqah Akhawat :












*****

Rasulullah s.a.w bersabda bermaksud : Daripada Ibnu Umar r.a berkata “Rasulullah s.a.w telah bersabda, hati manusia akan berkarat seperti besi yang dikaratkan oleh air. Apakah cara untuk menjadikan hati bersinar semula. Katanya dengan banyak mengingati mati dan membaca al-Quran.

Sebarang permasalahan ataupun pertanyaan boleh dirujuk kepada Rakan Huffaz.
Membangun Bersama Islam.

Stanza Mahabbah. Powered by Blogger.